(πρβλ. Β´ Κορινθίους β´ 16)
Οἱ προσκεκλημένοι ὁμιληταί ἦσαν γνωστά ὀνόματα στόν χῶρο τῆς ἐπιστημονικῆς ἐρεύνης, θεολόγοι, ἱστορικοί, ἰατροί κ.λπ., ὅπως λ.χ οἱ γνωστοί καί στήν Χώρα μας, ἀπό τήν παρουσία τους σέ Συνέδρια καί μεταφράσεις ἔργων τους, ὁ Καθηγητής κ. Herman Tristram Engelhardt, ἡ κ. Corinna Delkeskamp-Hays, ὁ καθηγητής π. Βασίλειος Mihoc κ.ἄ.
Πρόεδρος τοῦ Συνεδρίου ἦταν ὁ Διευθυντής τοῦ Ἱδρύματος, Καθηγητής τῆς Ἰατρικῆς, Δρ. Pavel Chirila, καί συντονιστής τῶν ἐργασιῶν του ὁ προαναφερθείς π. Mihoc, ἐκ τῶν σημαντικοτέρων κληρικῶν καί καθηγητῶν τῆς Ρουμανίας.
Τήν ἔρευνά τους διεκοίνωσαν ἐπίσης ὁ Θεοφιλέστατος ἐπίσκοπος Σοφιανός καί ὁ καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας Μόσχας κ. Ντόμινικ Ρούμπιν. Τό ἐπιστημονικό Συμπόσιο, ἄριστα ὀργανωμένο, περιελάμβανε ἐπίσης συζήτηση στρογγύλης τραπέζης καί εὐρεῖα συμμετοχή τῶν συνέδρων στίς συζητήσεις. Πρέπει νά σημειωθῆ ἀκόμη, ὅτι πολλοί Σύνεδροι ἦσαν ἑλληνομαθεῖς, κυρίως κληρικοί καί θεολόγοι, πού ἔκαμαν μεταπτυχιακές σπουδές στήν Ἑλλάδα (Ἀθήνα– Θεσσαλονίκη).
Ὁ ὑπογραφόμενος παρουσίασε ἀνακοίνωση μέ θέμα: «Τό φαινόμενο τῶν Νεομαρτύρων· ἡ θεολογική καί ἐθνική σημασία τους». Οἱ ἀνακοινώσεις, ὑψηλοῦ πράγματι ἐπιπέδου, ἔγιναν στήν
ἀγγλική καί τήν ρουμανική γλώσσα. Εἶχα δέ τήν εὐλογημένη εὐκαιρία νά ἔχει μεταφρασθῆ ἡ μελέτη μου στά ρουμανικά ἀπό τόν ἐκ τῶν ἀρίστων μεταπτυχιακῶν φοιτητῶν μας στό Τμῆμα Θεολογίας καί σήμερα διδάκτορα καί ἐκλεγμένο Λέκτορα κ. Ion (Ἰωάννη) Kroϊtoru
Ὅταν ἔλαβα τήν τιμητική γιά μένα πρόσκληση συμμετοχῆς μου στό Συνέδριο, ὁμολογῶ ὅτι μοῦ ἐδημιούργησε εὐχάριστη ἀπορία ἡ ἐπιλογή τοῦ θέματός του. Θέλοντας δέ νά ἀνταποκριθῶ μέ θέμα προερχόμενο ἀπό τόν χῶρο τῆς ἔρευνάς μου, ἐπέλεξα τό παραπάνω, συνδυάζοντας τήν θεολογική καί τήν ἐθνική σημασία τῶν Νεομαρτύρων.
Διότι καί οἱ Ρουμάνοι Ὀρθόδοξοι ἔχουν τούς δικούς τους Νεομάρτυρες, τῆς περιόδου τῆς Ὀθωμανοκρατίας. Δέν ἐγνώριζα ὅμως ὅτι μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ μέ τήν μελέτη μου ἔδινα μιάν ἀπάντηση σέ ἕνα θεμελιῶδες πρόβλημα, πού ἀντιμετώπιζε τό Συνέδριο, ὅπως διαπιστώθηκε κατά τήν πορεία τῶν ἐργασιῶν του. Διότι ὑπάρχει ἕνα σπουδαῖο αἴτημα στήν ἐκκλησιαστική ζωή καί τήν θεολο- γία τῆς σημερινῆς Ρουμανίας
2. Εἶναι γνωστόν, ὅτι κατά τήν διάρκεια τοῦ κουμμουνιστικοῦ καθεστῶτος στήν μεγάλη καί Ὀρθόδοξη αὐτή Χώρα, ἡ μειοψηφία τῶν κρατούντων ἐξαπέλυσε πρωτοφανῆ διωγμό ἐναντίον τῶν Ὀρθοδόξων, χωρίς διάκριση κοινωνικῆς θέσεως ἤ ἐξαίρεση ἀξιωματούχων καί ὑψηλά ἱσταμένων, πού δέν θέλησαν νά συνταχθοῦν μέ τό κομμουνιστικό καθεστώς καί ἐθεωροῦντο ἐπικίνδυνοι.
Χωρίς ὅμως αὐτό νά σημαίνει, γιά τήν συντριπτική πλειονοψηφία τοὐλάχιστον τῶν διωχθέντων, ὅτι ἀνῆκαν σέ κομματικές καί δυτικοκίνητες παρατάξεις, κατευθυνόμενοι ἀπό τήν ἀστική Δύση καί τούς ἐκπροσώ- πους της. Στά δημιουργηθέντα πολυάριθμα «στρατόπεδα συγκεντρώσεως» ἐγκλείσθηκαν ἑκατομμύρια πολιτῶν, πού ἀποδεδειγμένα δέν ἦσαν παρά ἁπλοί ὀρθόδοξοι πιστοί, οἱ ὁποῖοι προτίμησαν νά γίνουν θύματα, σέ ἕνα χριστιανικό– ὀρθόδοξο ὁλοκαύτωμα, παρά νά δεχθοῦν τήν ἄρνηση τῆς πίστεώς των μέ τήν προσχώρηση στήν ἀθεΐα. Ἀκολούθησαν, ἔτσι, τό παράδειγμα τῶν ἀρχαίων Ὁμολογητῶν καί Μαρτύρων.
Τά παραπάνω ἐπιβεβαιώθηκαν τήν δεύτερη ἡμέρα τοῦ Συνεδρίου, πού ἐπισκεφθήκαμε (προσκυνηματικά) μία ἀπό τίς μεγάλες φυλακές τους ἔξω ἀπό τό Βουκουρέστι, τήν Jilava, ὅπου ἐφρίξαμε κυριολεκτικά.
Διότι ἀπό τήν περιγραφή καί ἐξιστόρηση δύο, γερόντων σήμερα, παλαιῶν ἐγκλείστων ἐκεῖ, μεταξύ τῶν ὀλίγων πού ἐπιβίωσαν, ἀλλά κυρίως ἀπό ὅσα βλέπαμε καί μπορούσαμε νά συμπεράνουμε, διεπιστώσαμε, ὅτι ἐπρόκειτο γιά ἀναβίωση τῶν μαρτυρίων ἄλλων ἐποχῶν, ἀπό τήν ἀρχαία ρωμαιοκρατία μέχρι τά ὁλοκληρωτικά καί φασιστικά καθεστῶτα τοῦ 20οῦ αἰῶνος στήν Ἀνατολική καί Δυτική Εὐρώπη.
Πρέπει ὅμως νά λεχθῆ ἐδῶ ὅτι ἱστορικά τήν καταξίωση τῶν βασανιστηρίων ἐδογμάτισε ἡ Δ´ Σύνοδος τῆς Λυών (1245), ἡ ΙΓ´ Οἰκουμενική Σύνοδος τῆς Λατινικῆς Ἐκκλησίας, δεχομένη τά βασανιστήρια ὡς ἀνακριτικό μέσο γιά τήν διευκόλυνση τοῦ ἔργου τῆς Ἱερᾶς Ἐξετάσεως!
Ἔτσι γεννήθηκαν τά τέρατα τῆς Γαλλικῆς καί Μπολσεβιστικῆς Ἐπαναστάσεως, τοῦ Ναζισμοῦ καί τῶν θλιβερῶν ἀπομιμήσεών τους στήν Ἀνατολή καί τήν Δύση μέχρι σήμερα.
Οἱ συνθῆκες «ζωῆς» στά κελιά τοῦ θανάτου ἦταν χειρότερες ἀπό ἐκεῖνες τῶν Χριστιανῶν καί Ἑβραίων στά στρατόπεδα συγκεντρώσεως τοῦ Χίτλερ. Γι᾽ αὐτό οἱ Ρουμάνοι Νεο–ομολογηταί μέσα στίς φυλα- κές–τάφους ζητοῦσαν ἀπεγνωσμένα νά τούς μεταχειρίζονται, ὅπως οἱ Ναζί τούς φυλακισμένους τους. Γι᾽ αὐτό ἡ μόνη παρηγορία καί ἀναψυχή τους ἦταν ἡ προσευχή καί ἡ μέσω αὐτῆς ἀνάπτυξη ἑνός πνεύματος φιλαδελφίας καί ἀλληλο-συμπαραστάσεως, πού προκάλεσε τόν θαυμασμό μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου