Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

«Κομμένο» το ρύζι και το πάτημα του γαμπρού


Aν κατά τη διάρκεια του γάμου…πέσει ρύζι(κάτι που θα επιβαρύνει τον Ιερό Ναό με πρόσθετα έξοδα εργασίας για να καθαριστεί!), τότε οι μελλόνυμφοι θα πληρώνουν ένα χρηματικό ποσό, το οποίο θα το έχουν καταθέσει πριν το μυστήριο.

Προτροπές και οδηγίες για τη σωστή και ιεροπρεπή συμμετοχή στα Ιερά Μυστήρια

Από τον προσεχή Απρίλιο απαγορεύεται ρητά και αμετάκλητα η ρίψη ρυζιού μέσα στον Ιερό Ναό, ενώ απαγορεύεται οριστικά και το πάτημα του ποδιού κατά τη διάρκεια του μυστήριου του γάμου, σύμφωνα με απόφαση του Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Αμβρόσιου!

Όπως αναφέρει το www.aigialeianews.gr, o Σεβασμιότατος σε σχετική ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως, δίνει προτροπές και οδηγίες για τη σωστή και ιεροπρεπή συμμετοχή στα Ιερά Μυστήρια, εστιάζοντας περισσότερο στο μυστήριο του Γάμου, όπου εκτός των παραπάνω αποφάσεων, παρακαλεί επίσης να μην…αργεί η νύφη, η ενδυμασία της καθώς και των προσκεκλημένων να είναι σεμνή και ο στολισμός του Ιερού Ναού να μην είναι υπερβολικός. Μάλιστα αν κατά τη διάρκεια του γάμου…πέσει ρύζι(κάτι που θα επιβαρύνει τον Ιερό Ναό με πρόσθετα έξοδα εργασίας για να καθαριστεί!), τότε οι μελλόνυμφοι θα πληρώνουν ένα χρηματικό ποσό, το οποίο θα το έχουν καταθέσει πριν το μυστήριο και αφού έχουν υπογράψει και υπεύθυνη δήλωση η οποία θα λέει ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη εφαρμογής του μέτρου!
Αναλυτικά η ανακοίνωση του κ.κ. Αμβροσίου, η οποία αναμένεται να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις αναφέρει τα εξής:

«Αγαπητοί μου χριστιανοί,

Η κρίση στους θεσμούς και τις αξίες, είναι πλέον μία αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Δυστυχώς και ο ιερότατος χώρος της Εκκλησίας μας, δεν έχει μείνει έξω από αυτή την διαβρωτική λαίλαπα. Η εκκοσμίκευση και η εξ’ αυτής αποιεροποίηση της Εκκλησιαστικής ζωής, όπως έντεχνα λανσάρεται από το κοσμικό και υπερκαταναλωτικό υλιστικό πνεύμα, έχει εισέλθει για τα καλά, μέσα στην εκκλησία μας και την λατρευτική ζωή της, ιδιαιτέρως διά των Ιερών Μυστηρίων του Βαπτίσματος και του Γάμου.

Ως γνωστό, τόσο ο ιερός χώρος της Εκκλησίας ως χώρος αληθινής πνευματικής λατρείας, όσο και τα θεόσδοτα Ιερά Μυστήρια, ως μέσα καθαγιασμού και σωτηρίας των πιστών μας, μας υποχρεώνουν ως οικονόμους και διαχειριστές αυτών να τα διασφαλίσουμε και να τα περιφρουρήσουμε από κάθε άλλη κοσμική και ανίερη παρέμβαση. Την ανησυχία μας αυτή καταθέσαμε στο ιερό σώμα των Κληρικών μας κατά την γενική ιερατική σύναξη του παρελθόντος καλοκαιριού στα Καλάβρυτα και μετά από πολύωρο διάλογο ομόφωνα αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε εσάς, τούς χριστιανούς μας, αφ’ ενός μεν να σας μεταδώσουμε την αγωνία μας και τον προβληματισμό μας, αφ’ ετέρου δε να σας βοηθήσουμε να συνειδητοποιήσετε την αλήθεια, ότι τα Ιερά Μυστήρια δεν είναι ατομική υπόθεση ή οικογενειακή, αλλά γεγονότα της ζωής της Εκκλησίας, με τα οποία οι πιστοί προσλαμβάνονται στο Σώμα της Εκκλησιάς, λαμβάνουν ειδικά χαρίσματα και ενισχύεται ο σύνδεσμος της ενότητας με την Εκκλησία.

Και έτσι να σας παρακαλέσουμε να συμβάλετε, ώστε από κοινού να επαναφέρουμε την ιερότητα των Ιερών Μυστηρίων και να διασφαλίσουμε περαιτέρω την ιεροπρεπή τέλεσή τους. Σε ότι αφορά το ιερό Μυστήριο του Γάμου, το μυστήριο της αγαπητικής κοινωνίας δύο ανθρώπων, θέλουμε να προτείνουμε και να παρακαλέσουμε για την πιστή εφαρμογή τους τα εξής:

α) Να τηρείται με συνέπεια και ακρίβεια ο οριζόμενος χρόνος προσελεύσεως της νύμφης, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στον προγραμματισμό του Ιερού Ναού. Να μην δυσανασχετούν οι προσκεκλημένοι, αλλά κυρίως να τελείται το Ιερό Μυστήριο μέσα σε κλίμα ηρεμίας και άνεσης χρόνου.

β) Εφίσταται η προσοχή για μία ευπρεπή ενδυμασία των γυναικών. Ας μην μας διαφεύγει της προσοχής ότι ο Ναός είναι ο Οίκος Κυρίου. Παρακαλούμε να αποφεύγεται η ακραία κοσμική, μη σεμνή ενδυμασία της νύμφης, αλλά και όλων των προσκεκλημένων. Ο Ναός είναι χώρος προσευχής και όχι τόπος επιδείξεως αμφιέσεως.

γ) Ο Γάμος είναι μυστήριο αγάπης και αλληλοπεριχωρήσεως των δύο προσώπων σε μία ισότιμη ενότητα. Κάθε είδους σκέψη και ενέργεια υπεροχής του ενός συζύγου σε βάρος του άλλου αποτελεί εκτροπή από τον σκοπό του Μυστηρίου. Η υπεροχή μέσα στο Γάμο εκφράζεται με την θυσιαστική αγάπη και των δύο προσώπων.

Όταν ο Άγιος Απόστολος Παύλος συμβουλεύει «η γυνή να φοβάται τον άνδρα» εννοεί ότι η γυναίκα πρέπει να σέβεται τον άνδρα της. Επομένως το πάτημα του ενός στο πόδι του άλλου είναι μία πρώτη αιτία πληγής της ψυχής εκείνου, ο οποίος δέχεται το «πάτημα». Ο Γάμος δεν είναι στίβος ανταγωνισμού και επιδείξεως δύναμης του ενός προς τον άλλον, αλλά κοινωνία αγάπης. Απαγορεύεται λοιπόν οριστικά και αμετάκλητα το πάτημα του ποδιού κατά τη διάρκεια του μυστήριου. Από την απαράδεκτη αυτή πράξη υπονομεύεται η ευτυχία του ζευγαριού. Ίσως - ίσως είναι το πρώτο βήμα για την διάλυση του γάμου.

δ) Ένα ακόμη σημείο, στο οποίο θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας, είναι αυτό που συμβαίνει με το ρύζι. Από τον προσεχή Απρίλιο απαγορεύεται ρητά και αμετάκλητα η ρίψη ρυζιού μέσα στον Ιερό Ναό κατά την ώρα του «Ησαΐα χόρευε». Η πράξη αυτή δεν αποτελεί στοιχείο του Μυστηρίου, αλλά κάποιο έθιμο. Ένα έθιμο όμως, το οποίο με τα δεδομένα της εποχής μας ρυπαίνει τον Ιερό Ναό και, κυρίως, επιβαρύνει τον Ιερό Ναό με πρόσθετα έξοδα εργασίας για να καθαριστεί. Παρήλθε πια η εποχή που οι άνθρωποι, κυρίως δε οι νεωκόροι, εργάζονταν χωρίς ωράριο εργασίας! Σήμερα λοιπόν είναι εξόχως δαπανηρό να καθαριστεί ο Ιερός Ναός το βράδυ του Σαββάτου, κάποτε δε και μετά την 11η ώρα, δηλαδή περίπου τα μεσάνυχτα από τα ρύζια ενός γάμου. Απαγορεύεται λοιπόν η ρίψη ρυζιού εντός του Ιερού Ναού.

Εφ’ εξής οι μελλόνυμφοι θα υπογράφουν Υπεύθυνη Δήλωση, ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη εφαρμογής του μέτρου, θα καταθέτουν δε χρηματικό ποσό ως εγγύηση εφαρμογής, το οποίο θα επιστρέφεται σε αυτούς αμέσως μετά το τέλος του Μυστηρίου. Η σημερινή οικονομική κρίση οδηγεί και τους Ιερούς Ναούς σε μεγάλη οικονομική δοκιμασία. Βοηθήστε μας, παρακαλώ. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι η ρίψη ρυζιού εφ’ εξής θα γίνεται εκτός του Ιερού Ναού, κατά την έξοδο του ζεύγους των νεόνυμφων.

ε) ‘Ενα ακόμη σημείο, στο οποίο επιθυμώ να επιστήσω την προσοχή σας είναι αυτό του υπερβολικού και έξω από κάθε λογική στολισμού των Ιερών Ναών, το οποίο οι επαγγελματίες του κλάδου διαμορφώνουν συνεχώς και έξω από κάθε λογικό όριο. Έχουν υπερβεί ήδη προ πολλού το μέτρο. Παρακαλούμε λοιπόν να λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν σας, άτι διερχόμαστε εποχή οικονομικής κρίσεως, ανεργίας, ανέχειας, ακόμη και πτωχείας!

Ας είμεθα λοιπόν φειδωλοί στους στολισμούς. Άλλωστε ο Ιερός Ναός είναι χώρος λατρείας και προσευχής. Έχει για στολισμό του τις εικόνες των Αγίων μας, τις κανδήλες, τους πολυελαίους και ότι άλλο προβλέπει η Εκκλησιαστική Παράδοση. Είναι ανεπίτρεπτο να μεταβάλλεται σε χώρο κοσμικών εκδηλώσεων διά του αλόγιστου στολισμού.

Αγαπητοί αδελφοί

Η ιεροπρέπεια, η ευλάβεια και η τάξη αποτελούν τις βασικές προϋποθέσεις για μία αληθινή και πνευματική λατρεία αφ’ ενός, αλλά και αφ’ ετέρου τα εχέγγυα βιώσεως της χαράς και της αγαλλιάσεως των μοναδικών αυτών στιγμών «σταθμών» στην ζωή μας. Ευελπιστούντες ότι θα ακούσετε και θα ακολουθήσετε τις προτροπές και συμβουλές μας, για μία ζωντανή λειτουργική – μυστηριακή ζωή, επευλογούμεν και διατελούμεν.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η παρούσα επιστολή θα αναγνωστεί στις εκκλησίες στις 27 Μαρτίου, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως κατά την διάρκεια του Κοινωνικού αντί Θείου Κηρύγματος.

Δημήτρης Ζωιτσούδης
isthmos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου